Wednesday, August 25, 2010

Imran's solid food

since Imran 5m3w lagi aku dah start bg mkan solid food..n alhamdulillah Imran bukan jenis yg susah nak bgi mkan cuma dia cepat boring klau kena dok dlam bamboo seat dia tu lelama..so kna lah kjap tkar ke walker..kejap ke bambbo seat blik..


so far yg aku selalu kasi adalah poriddge+ikan+vege..kekdng tmbah ayam or daging..tp still ada ikan jugak..vege plak stkat ni aku kasimailto:kasicarrot@brocolli@asparagus@celery...plus kena tmbah serbuk ikan bilis..klau porridge+ikan+vege aje kan tawar..so kena lah wat serbuk ikan bilis tu..baru selera besar anak bujang aku tu...

pernah gak aku wat potato+kismis..tp nmpklah Imran xbrp suka..terkumat kamit dia nak menelannya..satu pntng Imran ialah bnda msam..byngkanlah msam kismis aje pun...bkan aku ksi oren pun..itu pun pyah nak ditelannya..buah yg pling Imran suka plak so far cuma pisang..

aku selagi daya mmg klau boleh xnak kasi rice cereal (commercial food )...aku xde strong reason..cuma rasa xnak..bkan nak kta bnda tu x bgus, ada mommies yg bgi anak diorng bnda tu sihat aje pun...n aku also try avoid gula n garam dalam meal imran..thats way aku wat serbuk ikan bilis tu..sbb aku pernah baca avoid bagi baby garam n gula until 1yo...sbb apa dah lupa...tp sbb yg kurang baiklah...the only commercial food yg aku bg adalah biskut Farley's tu..itu pun on weekends..sbb Imran dr mula mmg trus mkan 3x sehari..so klau every meal kasi nsi mcm berat sngt kan..so bila weekends aku bagi biskut tu utk mkan petang dia..itupun bkanlah ringan sngt sbb anak bujang aku tu skali mkan smpai 4kping...

ikutkan mmg renyah nak sediakan mkanan Imran ni..tp xpelah..untuk anak aku gak..selalunya weekends mmg aku akan wat stok utk seminggu..pack kan dlam bekas dadih tu..senang nak bekalkan kat BS dia n panaskan guna food warmer tu..
ikan bilis goreng tanpa minyak
ni dah jadi serbuk..kekadang pow skit buat nasi goreng...hehe
ikan salmon goreng ngan unsalted butter
asparagus n carrot

bekalan utk anak bujang tercinta

No comments: