Tuesday, September 28, 2010

Adab Itu Penting

pas baca entry kak diana td, terus aku ingat satu insiden ni..ni semua pasal adab pg umah org lah..biasalah msa raya ni mmg ramai skit berjlan umah org...kat umah yg kite pg tu, blum tntu kite knal semua org...ada kwan sepupu mak dia lah, adik ipar dia pnya kakak angkatlah...so nak x nak kite kena pndai jaga diri n adab..klau bwak anak tu plak, pepndailah psan kat anak...kot buruk prngai anak tu, mak bapak jgak yg malu...xde org nak slahkan bdak tu de..

situasi yg aku tngok ni mmg aku rasa amat 'kureng'..klau nak nilai dari fizikal keluarga ni mmg org akan tabik sngt...mana x nya, yg pmpuan semua seangkatan ngan Waheeda...skali perngai anak x bole control...failed..
msa tu rumah yg aku pg tu mmg waktu peak hour lah...so org agak ramai...tuan rumah mmg tngah kocoh kacah bsuh pinggan sbb  ckup...boleh plak yg si anak ni dok sound 'ni mkanan aje ada ni...pinggan mana?'...perrggghhh...boleh plak yg si kakak jd nasi tambah plak 'klau x ckup kite ambik ajelah pinggan kat atas tu...ltak atas tu, tu yg xckup tu'..smbil refer kat pinggan yg tuan rumah gantung kat dinding as hiasan...klau aku jd tuan rumah, pinggan hiasan tu aku sumbat kat mulut msing-msing...tuan rumah msa ni dah kelat2 muka tahan geram n malu kot..

klau aku mak dia mmg malu..mak dia stakat soh sabar aje...kot lah anak dah kebulur sngat, mak dia pun boleh x pg tolong tuan rumah ambik pinggan ke...dah tau anak x reti sabar kan....yg si anak berdua ni pun bkan kecik lagi yg ckap x bole pikir...aku rasa pling busuk pun dah Form 3 masing2 ni...walaupun aku pun tetamu msa ni, aku plak yg berbulu lebih..malu wei tngok bila mak ayah x bole control anak2...mntaklah dijauhkan anak aku jd mcm ni...ambik jdi kan pngajaran lah..

No comments: